Jochen Otten - Opgekropt staat netjes


‘Zie je dit gezicht? Hier moet ik het mee doen’, bijt Jochen Otten zijn publiek toe. ‘Het zou een gepast gezicht zijn voor iemand die er net achter komt dat hij zijn parkmobile drie dagen aan heeft laten staan.’ Hij kijkt woest en uitdagend de zaal in. ‘Maar ik heb het altijd.’

Jochen Otten heeft inderdaad een vrij nors gezicht, en in Opgekropt staat netjes ook een bijpassend opvliegend karakter. Maar, stelt hij, niemand zit te wachten op boosheid en agressie in de hedendaagse maatschappij. Empathie, dáár is hij nu mee bezig.

Daarmee heeft hij een komisch contrast te pakken, waarmee hij gemakkelijk met verwachtingen kan spelen. Op afgemeten toon, met opgewonden tred en opgeblazen borstkas, vertelt hij over zijn pogingen zijn ‘relaxte vibe’ – die natuurlijk niet aan hem is af te zien – te bewaren. Twee imposante opgezette zwanen aan weerszijden van Otten, referenties aan De bedreigde zwaan van Jan Asselijn, benadrukken zijn defensieve houding. Maar ook de kwetsbaarheid eronder.

Otten is een uitstekende stand-up comedian, met goed gevoel voor theater. Probleemloos mimet hij het schetenlaten van zijn moeder, het handje van zijn dochter dat hem aan zijn shirt trekt en het wonder van naaldhakjes, die de putjes uit de billen van een vrouw kunnen toveren. Alles vergezeld van dat bozige, blaffende commentaar, waarmee Otten zo moeiteloos aan het lachen maakt.